söndag 26 november 2017

en liten utblick - vilka är årets böcker i USA?


NY Times har idag en lista över 100 Notable Books of 2017 och sådana listor tycker jag alltid är spännande att kolla igenom. Både för att få boktips (Aravind Adiga har kommit med nytt och det har jag missat, bara en sån sak) och för att konstatera att jag (trots att jag tycker mig ha hyfsad koll) inte har det minsta koll på vad som läses i andra delar av världen. Inte ens den amerikanska utgivningen når till mig som läsare här i Sverige. Av de 100 böckerna som nämns är det 5 som jag läst och skrivit om här på bloggen och ytterligare ett par som jag velat läsa. Övrigt har gått mig förbi. Tänk vad fantastiskt att jag kan bli påmind genom att läsa The Guardian och NY Times på nätet, på så sätt får jag i allafall lite bättre koll på den engelskspråkiga världen. 

Sen är det bara resten kvar ...



3 kommentarer:

  1. har bara pyttelite koll på den brittiska världen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för min del är det Sverige, Norden och de brittiska författarna som jag håller bäst koll på. USA, typ de som kommer hit och är med på babel eller festivaler och sedan är det resten av världen. De forna brittiska kolonierna är de som jag kan bäst - men inte tillräckligt bra.

      Radera
  2. en köpte jag till äldsta barnbarnet, läskunnig ❤️ en har jag läst själv, kanske fler.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!