tisdag 20 juni 2017

yes, yes, yes!

Dagens utmaning på Kulturkollo handlar om man gillar det brittiska eller ej och hos mig finns där bara tre svar på den frågan. Yes, yes, yes.
Jag och en vän på Tor Britannica 1981, på väg mot Brighton.
Jag reste första gången till England 1981 och sedan har jag återvänt. På semester, som au-pair och för att studera. Jag har läst på engelska sedan tidigt åttiotal och mina två terminer på engelska institutionen i slutet på samma årtionde var mitt första möte med universitetsvärlden. Att jag där läste mest littvet var ingen slump, och översiktskurser följdes av specialkurser i Samväldeslitteratur och Shakespeare. Engelsklärare, outtröttlig läsare av brittiska romaner och väldigt förtjust i engelska trädgårdar och Tv-serier och scones med clotted cream. Ingen tedrinkare är jag dock men visst funkar kaffe också. Låt mig flytta in på Downton Abbey nu!

Vill man läsa något riktigt bra i sommar så läs Kate Atkinson. Så brittiskt. Så bra! 

13 kommentarer:

  1. Jag tror vi får flytta in tillsammans :) Upstairs eller downstairs?

    SvaraRadera
  2. Ja, jag förstår varför du svarade Yes med sådan övertygelse. Passionen lyser igenom.

    SvaraRadera
  3. Då kan du och änkegrevinnan sitta tillsammans och ha det puttrigt :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå, vad vill du säga med den kommentaren :-))) Att bli jämförd med henne är iofs en komplimang men ännu är jag inte 80!

      Radera
  4. visst vill man återvända, flera trädgårdsresor har det blivit, feelgood om Cornwall:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2017/06/flytten-till-cornwall-av-liz-fenwick.html

    SvaraRadera
  5. Härligt Yes-inlägg,;) Jag reste till England första gången på 70-talet och en vill ju åka igen och igen och igen..... ;)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!