fredag 31 mars 2017

gingarderoben - Leslie Jamison


Leslie Jamison besökte Sverige i samband med Umeås Littfest och gjorde förstås då ett helt gäng media. När hon var på babel satt jag som på nålar, tänk om hon svimmar av syrebrist? Orden sprutade ut ur henne och det var nästan så att jag glömde att lyssna på innehållet i intervjun bara för att jag var så fascinerad av hennes svada ...  När jag faktiskt lyckades lyssna till vad hon sa så hörde jag henne tala om sin roman Gingarderoben på ett sådant vis att jag ville läsa på studs. Stella är någonstans mellan 20 och 30, bor i NY och jobbar på karriären. När hennes mormor blir allt skröpligare bestämmer sig Stella för att ta hand om henne och så börjar romanen som handlar om tre generationer kvinnor som genom sina omsorger om andra fått bekräftelse och känt sig behövda. Strax innan Stellas mormor Lucy dör berättar hon att det finns en moster som bor någonstans i öknen i Nevada, Matilda. Tilly som hon också kallas, rymde från sin familj som tonåring och har sedan dess inte hörts av. Stella beger sig iväg till trailerparken i Nevada för att meddela att Lucy är död och möts av en spillra till människa. 

Livet har farit hårt fram med Tilly och kanske, kanske kan hon börja om om hon flyttar till sin son i SF? Stella bestämmer sig för att följa sin moster, de packar en flyttbil och resan i att också finna sig själv fortsätter för Stella. Vad är det som skapar mening i livet, räcker det att helhjärtat ta hand om andra eller behöver man kanske börja med att ta hand om sig själv? 

För mig var det här en helt oväntad och mycket fin läsning. I texten fanns inget av det forcerade tilltalet som skrämde mig i intervjuerna med Jamison, bara en berättelse som var lätt att identifiera sig med, gav mycket att fundera över och dessutom var underhållande på ett smart sätt. Dessutom tyckte jag att det var en skildring av San Fransisco som jag kunde känna igen mig i, den där kontrasten mellan de pastellfärgade husen i medelklassområdena befolkade av människor med yogamattor över axeln och de hemlösa, ofta påverkade människorna i Down Town. Det här är Jamisons debutroman och säkert kommer vi att kunna läsa mycket mer av henne i framtiden!



4 kommentarer:

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!