onsdag 15 februari 2012

tabula rasa hotels - mina reflektioner

Välkommen till Tabula Rasa Hotels. Den som finner ingången kommer att bli rikligt belönad! Det här är en smart, väldesignad, genomtänkt produkt med bok, e-bok, ljudbok, egen sajt och facebookgilla knapp som är så välarbetat att jag närmast blir förförd. Reklamaren David återvänder efter några succeår utomlands till Stockholm. Det är champangnesprut, blackslick och solglajer som gäller. Tempot, med fester, droger och ett ständigt sökande efter något som kanske är äkta, är rasande. Några få stunder till eftertanke och återhämntning finns i den här romanen men den oundvikliga kraschlandningen i verkligheten blir nästan ett antiklimax. Ingen är ett cleant sheet, oskrivet blad, ingen är en Tabula Rasa som formas av vad andra skriver på oss...
- Och? Vad trodde du, vem tror du att du lurar? Jag vill som läsare ruska om David och blir emellanåt smått irriterad på hans lamhet. Allt bara händer, allt bara blir och plötsligt har allt gått åt helvete. Och?  När jag läser om Jonas Joelson så kan man tänka sig att en hel del av den här romanen är självupplevd och jag tycker den har en styrka i dialoger och språk. Nu är jag inte 28-någonting i reklambranchen men jag hittar en nerv där som känns äkta. Autofiktion eller fiktion, det spelar mindre roll för det här är en smart, rolig och våldsam lad-lit som försöker sig på ett budskap. Yta och materiella ting är inte viktigt om man inte vet vem man är och vad man vill och det är dags att ta reda på just det. Vad man vill och önskar.
Jag har något att bekänna - jag har hybridat. Jag lånade hem boken som e-bok och några dagar efter kom ljudboken i min brevlåda. Jag har lyssnat och läst - blandat och gett och det var ett inte alls dumt påhitt. E-bokens styrka var att man kunde läsa före-kapitlen för sig och efter-kapitlen för sig, extramaterial med intervju och lättnavigerat medan ljudboken var härligt inläst av Gustaf Skarsgård. Det var en riktigt bra kombo. Men något av en paradox blir det, Joelson vill få oss att tänka till över vad som är viktigt och att ytan kan vara bedräglig samtidigt som boken hårdlanseras med alla tänkbara reklammakarknep...

Det är något i den här romanen som gör att jag längtar mycket efter nystarten av Mad Men.

På adlibris kan du beställa bok, ljudbok på CD, Ljudbok på mp3 och e-bok. Eller så kan du göra som jag och låna på bibblan!

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, att läsa och lyssna om vart annat kan jag rekommendera faktiskt!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!