lördag 27 januari 2018

till minne av förintelsens offer

Idag är den den Internationella minnesdagen för förintelsens offer och Lundströms bokradio ägnar hela avsnittet åt att samtala med de båda överlevarna Dina och Jovan Rajs. De har skrivit en boken Att återvända till livet tillsammans och samtalet med Marie Lundström är mycket fint att lyssna på. Hur blir jag hel igen? har det som titel och paret som levt tillsammans i mer än 60 år har haft fler sätt att hantera sin ryggsäck på. Ett har varit att bära med sig sina minnen men alltid titta framåt, ta sig framtiden an och Dina säger så klokt att ögonen sitter på framsidan av huvudet inte i nacken. Jag blir mycket pepp på att läsa deras bok och påminns också om flera andra böcker som jag läst som behandlat hur komplicerat det är att vara en av överlevarna, och hur man skall kunna leva. Inte bara överleva. De böcker i ämnet som jag skrivit om här på bloggen passar jag på att lista. Kanske får någon ett boktips.

Varför kom du inte före kriget av Lizzie Doron

Det stora huset av Nicole Krauss

Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz av Göran Rosenberg

Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson

Dora Bruder av Patrick Modiano

Gryningsfeber av Péter Gárdos

En alldeles särskild kärlek av Johanna Adjóran

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!