söndag 3 december 2017

lucka nummer tre!


SOMMARSÅNGSLANDET SÅ!
Som ett kassettband i bilen ingen annan än Sandra någonsin vill höra. 

I Stina Stoors novell Monte Carlo återvänder vi till barndomslandet i Västerbotten, Sandra är åtta och kan nästan om man sluter ögonen inbilla sig att hon är på Rivieran. När solen skiner på den lilla sandstranden, vattnet kluckar mot flytbryggan och man har en femkrona som passar i ringautomaten i gommen så är man nästan lycklig. Om det bara inte vore så att storasyster Annelie är på väg bort från familjen, hon jobbar på mosterns camping och träffar pojkmannen bakom låst husvagnsdörr. Ensam kvar i barndomslandet är Sandra.

Språket i Stina Stoors noveller är så precist och så avklätt att det är smärtsamt att läsa. Jag rekommenderar alla att läsa någon eller några av hennes texter. I november 2015 skrev jag om Stina Stoors novellsamling Bli som folk inne på Kulturkollo och jag passar på att köra den texten i repris här inne hos mig också. Så här  efterhand vet vi att det inte blev något augustpris den gången men ett dundrande genombrott som lästs av många och som finns i pocket för den som vill läsa riktigt fina noveller! 

" Oj, oj, oj vad jag har brottats med den här texten. Novellsamlingen bli som folk har legat färdigläst på mitt skrivbord flera veckor nu och inget har det blivit skrivet … Det tar emot att formulera mig, något så grymt mycket att det nästan är omöjligt att få till ens några korta rader. Någonstans så är det här för naket, för utlämnande och jag känner mig närmast generad över att kika in i de här människornas liv i Västerbottens inland. Mycket känner jag igen, mycket påminner mig om hur det är att växa upp på landsbygden och en hel del gör mig sorgsen och allmänt nedstämd. Inte för att novellerna på något sätt är dåliga, tvärtom, de är så bra att de lämnar mig som läser totalt utpumpad.
Om bara ett par dagar vet vi hur det går för Stina Stoors novellsamling bli som folk. Den är nominerad till Augustpriset som årets bästa skönlitterära bok och jag tycker det skulle vara mycket roligt om hon vann. Debutant och noveller, det vore skrällartat. Ska jag tippa så blir det nog Khemiris roman som tar hem priset den här gången men Stina Stoor vann Sveriges Radios novellpris 2013 med en novellerna från samlingen: Gåvan. Den är en av alla starka noveller från samlingen som är sammanhållen i både plats, tid och språk. Det västerbottniska dialektala gör att jag emellanåt måste läsa texten högt för mig själv för att helt förstå och jag upptäckte att novellerna passar mycket fint för högläsning. Passa på att lyssna på Gåvan här! Jag är, som snart alla förmodligen redan vet, intresserad av att läsa texter i det kortare formatet och just novellen är en konst att få till. Med bara några få ord ska författaren få läsaren att greppa både tid, plats och rum och dessutom skapa någons slags intressant handling. Inte enkelt men Stina Stoor gör det storartat, med förstameningar som ”Vi visste hur livet skulle levas.” och ”Jag var ju inte precis van att ha slips så det kändes ju.” tar hon mig som läser med rakt in i berättandet. Just så!" 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!