onsdag 6 december 2017

lucka nummer sex!


Ja, ja. Här kan man tänka sig att novellixgänget haft lite småkul när de lägger en erotisk novell i kuvert nummer (tada) sex. D H Lawrences novell Sol publicerades fösta gången 1926, två år innan den omtalade Lady Chatterleys älskare, och temat att upptäcka sin kvinnliga sexualitet är tydligt. Ung, uttråkad kvinna från NY fast i konventionerna och i dålig kontakt med sin kropp ordineras en resa till Italien där hon kan solbada naken för att återfå livsandarna. Solens pulserande strålar väcker hennes livmoders knopp och får den att veckla ut sina blad ... 

Nja, det här är inget för mig men med det sagt så är det rasande elegant skrivet (ja, jag såg på hela Sverige bakar just innan jag satt mig ned för att skriva). Även om bildspråket kan tyckas närmast töntigt med dagens mått mätt så är det konsekvent genomfört och på många sätt är Lawrence en föregångare i skildringen av kvinnors åtrå och lust. Kvinnan som bokstavligen tar av sig konvenansens tunga kappa, närmar sig sitt ursprungliga jag och återfinner livsglädjen är en vacker (och på sin tid troligen upprörande) skildring av kvinnlig frigörelse men ... Så kan man inte glömma att texten är skriven på 20-talet och som modern och självförsörjande kvinna så blir man så matt vid tankarna på att hennes uppgift enbart är att vara mor och maka. Valet att faktiskt bryta sig loss finns inte.

Spännande att läsa en klassiks novell och jag är absolut glad över att ha tillbringat en stund med Juliet i DH Lawrences tappning. Miljöerna på Sicilien är så fantastiskt beskrivna och skapar akut reslust! Sol och citronlundar. Jag är bara så himla nöjd med att jag inte är hon. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!