torsdag 26 oktober 2017

en dag ska jag bygga ett slott av pengar - Evin Ahmad

Flytt, flyttade, flyttat är veckans tema inne på Kulturkollo och under den vinjetten platsar Evin Ahmads kortroman verkligen fint in. I En dag ska jag bygga ett slott av pengar så finns flykten, flytten som huvudpersonens föräldrar gjorde från Iran som en fond och sedan också hennes egen komplicerade känsla när hon flyttar från Akalla där hon vuxit upp och börjar på dramaskola inne i stan.  Hon bär med sig sina föräldrars uppoffringar som ett ok på sina axlar, vad har hon att klaga på som fått alla möjligheter? Ändå mår hon dåligt emellanåt, hur ska hon kunna hitta sin plats bland alla studenter som kommer från en helt annan verklighet än hon själv?

Jag tyckte mycket om den här uppriktiga och drabbande skildringen av hur komplicerat det kan vara att flytta, hur man bär med sig sin bakgrund och hamnar i det som många nu kallar mellanförskap. Man hör inte riktigt hemma någonstans, jag tänkte mycket på det när jag läste Zadie Smiths Swing Time och i senaste babel samtalades det om just det där med att vara vilsen när man bytt omgivning, det kan vara att man flytt eller flyttat men också att man gjort en klassresa. I Det var vi av Golnaz Hashemzadeh Bonde möter vi ett porträtt av en kvinna ur Evin Ahmads föräldrageneration och de båda romanerna talar verkligen med varandra på många sätt.

Extra bonus är att Evin Ahmad läser sin text själv, det ger mig som lyssnar en fin känsla av närhet och närvaro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!