lördag 15 juli 2017

Johannes Anyurus sommar

Sent igårkväll fick jag då lyssnat på Johannes Anyurus sommarprat och på något sätt så innehöll det precis det jag trodde, framfört på det karaktäristiska språk som jag nu känner som Anyurus. Han senaste roman var en följeslagare under några månader i våras, jag läste och bokcirklade och sällan har jag lagt så många timmar på att borra mig in i en text. Jag skrev om romanen De kommer att drunkna i sina mödrars tårar inne på Kulturkollo så vill man läsa får man klicka sig dit.

Strax efter att Anyurus roman kommit ut så skedde terrordådet på Drottninggatan i Stockholm och där tar han sitt avstamp. I sommarpratet berättar han hur han, som författare och muslim, genast blev kontaktad för att han skulle delta i debatten, kommentera händelserna. Han hade ju precis skrivit en romb om ett muslimskt terrordåd i Göteborg, vem vore mer lämpad. Som vi vet så avböjde Anyuru det och bestämde sig för att skriva istället. Hans text i DN är helt fantastisk, har ni missat den så läs. 
Lyssna sedan på sommarpratet, det är klokt och nyanserat och så välformulerat.




1 kommentar:

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!