tisdag 4 juli 2017

4 juli - en favoritlista med aktuella böcker från USA

Jag hade tänkt att skriva något ordentligt om den fantastiska romanen Ett litet liv så här på USAs nationaldag men så kom det där emellan som heter just livet. Oplanerat tandläkarbesök tog upp halva min dag igår och därför så är den inte utläst, än. Snart kommer alltså en ordentlig text om romanen som är så känslomässigt omtumlande att man bara kan läsa en bit i taget.

Istället får det bli en liten snabb lista med några av de romaner från USA som jag läst det senaste året. Ovanligt många har det blivit, troligen hör det ihop med resan till San Fran i januari som var mitt första besök i landet i väster.

Här kommer tips på några aktuella romaner, en del helt nytt och annat som är aktuellt i pocket. Klickar man på länkarna så kommer man som vanligt till mina lite längre texter om varje bok.

Flickorna - Emma Cline

Hustrun - Meg Wolitzer

Vända hem - Yaa Gyasi

Gingarderoben - Leslie Jamison

Här är jag - Jonathan Safran Foer

Mitt namn är Lucy Barton - Elizabeth Strout

Härlig 4 th of July önskas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!