söndag 11 juni 2017

bakom din rygg - en deckare i frisörmiljö

Bakom din rygg av Sofie Sarenbrant är en svensk deckare som utspelar sig på en frisörsalong. Salong De Lucca har rykte om sig att vara en av de hetaste salongerna i Stockholm och kunderna kommer dit för att få det lilla extra. Stefano är ägare, han klipper kunder på dagarna och festar på nätterna. Det kostar att ligga på topp och för att kunna upprätthålla sin livsstil så har har sålt en av stolarna till Jenny, eller nogare räknat Jennys mamma som gärna vill att dotteran skall arbeta med Stockholms kändiselit. När det börjar en ny frisör på salongen, Angelina Silver, så blir det genast spänt mellan de två unga kvinnorna. Stefano ser bara Angelina och Jenny blir allt mer misstänksam, vem är hon egentligen och varför är hon så hemlighetsfull om sitt privatliv? När sedan en av salongens stamkunder mördas så bestämmer sig Jenny för försöka ta reda på mer.

Så börjar den här lättsamma och lättlästa spänningsromanen som jag blandläste, ibland lyssnade jag och ibland läste jag e-bok, vilket passade mig just nu bra. Det är ingen bok som kräver någon större koncentration, tvärsom det mesta förklaras för läsaren och det är ganska uppenbart vad som händer och varför. Ibland är den typen av böcker mycket sköna att vila i och ibland kan jag bli irriterad på att det hela blir för självklart. Just den här helgen passade den mig och jag fick några timmars underhållning. Det som jag tyckte var lite extra plus var att det var en originell miljö och att det inte var så många karaktärer inblandade, egentligen var det bara tre människor som man fick lära känna och det var skönt. Ibland kan det i svenska deckare vara ett myller av poliser och offer och förövare och familjer till dem som skall vara med på olika vis och här var det stramare. Tre tydliga karaktärer på en avgränsad plats och ändå spännande. Snyggt gjort. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!