måndag 10 april 2017

synd - de sju dödssynderna med Elin Lucassis vassa penna


Ännu en signerad bok har landat i min låda och med Elin Lucassis Synd har förlaget hittat helt rätt. Jag sträckläste den fantastiskt roliga och mycket vassa boken på en kväll och jag vet att dottern kommer att göra det samma när vi ses på påsk. Välformulerade texter, utmanade teckningar och tankeväckande feministiska budskap som framförs med en härlig humor. Hon ägnar sig här åt top of the line-synderna, de sju dödssynderna högmod, girighet, lust, avund, frosseri, vrede och lättja. 

De avhandlas i var sin kapitel och inledningen reder ut begreppen synd, skuld och skam. En hel del av serierna landar precis i samtiden och många av dem kommenterar ständigt aktuella ämnen som jämlikhet mellan könen, kroppsuppfattning och hur olika förutsättningar människor har beroende på var de råkar födas. Jag skulle vilja visa massor av bilder från den här härliga boken men det vore inte alls OK så därför hoppas jag att ni köper, lånar och läser! 

Bara gör't!

Under tiden så ska jag gå och ordna med mitt klimakteriekalas :-) 


3 kommentarer:

  1. Det var verkligen mycket skratt i den läsningen! Jag gillade den jättemycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag också, ska ge din till J i påskpresent :-)

      Radera
  2. Jag gillade den också, där hade förlaget prickat helt rätt :-) Och vad härligt att du och jag fick olika dödssynder - Elins hälsning till dig är väl någon sorts lättja, till mig var det frosseri.
    Det här är ett album som håller för både omläsning och utlåning!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!