måndag 6 mars 2017

andras vänner - Liane Moriarty

Truly, Madly, Guilty är den engelska titeln på Liane Moriartys roman och på svenska har den fått den långsökta titeln Andras vänner. Jag associerar till "Mina barn och andras ungar" och det ledde mig in på fel spår från början i min lyssning. Kanske är det det som gör att jag inte riktigt fastnar i den här långa, långa relationsromanen.

Visst handlar den här romanen om hur tre par ses på en grillfest, och på festen inträffar något som påverkar dem under lång tid efteråt och visst är två av kvinnorna gamla vänner, men varför den titeln? Upplägget känns igen från Stora små lögner och precis som i Moriartys tidigare böcker så handlar det om relationer och hur svårt det kan vara att leva vidare efter en traumatisk händelse.

Just den där grillfesten och det som händer där är för mig ganska ointressant, det är som alltid vardagen och vardagsrelationerna som skildras in i detalj som är behållningen. Jag får läsa om de tre parens förflutna, deras önskningar och svårigheter och en tråd som jag gillade var Ericas och Clementines vänskap och hur den ställs på sin spets när Erica ber sin vän att donera ägg till en IVF. Ericas bakgrund och hur den påverkar hennes livsval var också intressant och kanske hade vänskapen mellan de två barndomsvännerna räckt alldeles perfekt för att bli en lagom lång berättelse.

Nu blir det lite för mycket av allt och tyvärr så blir mitt betyg ett ljummet nja. 

6 kommentarer:

  1. Vill väldigt gärna läsa denna, tyckte mycket om hennes andra böcker. Såg på Boktanke att du blev nyfiken på mina små bokmärken =) Skickar med länken till den lilla lanterna, en bra hemsida med tydliga och många instruktioner som jag använt mig av många gånger =) Är väldigt roligt att pyssla mer.

    http://www.origami-instructions.com/origami-lantern.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för omtanken med din länk! Den ska jag använda, jag har mängder med papper som kan passa perfekt till bokmärken.

      Radera
  2. Svar
    1. Det finns många andra bra feelgoodare om man är sugen på genren

      Radera
  3. Tyckte inte heller att den var något att hänga i granen, den jag tycker minst om av Moriarty. Men gillade bitarna från Clementines och Ericas uppväxt.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!