söndag 23 oktober 2016

döden den bitterbleka- spänning i Halmstad

Döden den bitterbleka av Anne-Marie Schjetlein är del två i en deckarserie med något så ovanligt som en läkare i huvudrollen. Andreas är kirurgen som blev änkling när hans fru tog livet av sig, han är nu ensam med de två pojkarna i den stora villan i Tylösand. Livspusslet är svårt att få ihop och dessutom känner hans sig inte trygg, det härjar en pedofil i den lilla staden och Andreas får ta emot den ene skadade lille pojken efter den andre på akutmottagningen. Som närmaste grannar har han Stina och maken Kalle, barnen leker gärna med varandra och kanske är känslor på väg att växa mellan Stina och Andreas?

Jag valde att lyssna på den här boken mest för att handlingen verkade vara lagom okomplicerad för ett huvud fullt av snor men jag bedrog mig lite. Det är del två i en serie och jag insåg snart att det hade varit smart att läsa del ett först, relationerna och delar av huvudplotten byggde på att man visste lite om vad som hänt tidigare. Någonstans så tror jag att det hade blivit bra mycket mer spännande om jag hade haft lite mer klart för mig innan. Nu blev det här en spännande stunds underhållning i alla fall men klart bättre hade varit att läsa i ordning. En anmärkning, jag tyckte att en del av sexscenerna var överflödiga och jag tänker att det var väldigt många onödiga beskrivningar av hur människor såg ut, det behövdes inte alls. Miljöerna däremot hade jag gärna sett mer beskrivna; när stranden på Tylösand, villaområdet och sjukhusets personalrum målas upp då tycker jag att hela storyn lyfter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!