torsdag 1 september 2016

vänd dig inte om - ny fantastisk (kriminal)roman från Tove Alsterdal

Vänd dig inte om är en bok som jag verkligen längtat efter. Precis som i det som jag tidigare läst av Tove Alsterdal så är det här så mycket mer än en deckare. Visst marknadsförs den som kriminalroman men man kan absolut läsa den här boken som en riktigt bra skildring av samhället i tiden som det är och samhället i tiden som den var.

I Beckomberga har den stora mentalinstutitionen stängts ned och ersatts av exklusiva hus för den besuttna medelklassen. Konsulten Svante flyttar in tillsammans med sin nya kärlek och när Svante en dag går ut för att köpa mjölk bli han mördad. Ex-hustrun Eva blir anklagad för mordet, enda sättet hon kan bevisa sin oskuld är att hitta den ormaska tiggarkvinna som brukar sitta utanför ICA. Hon har sett händelsen och är nu spårlöst försvunnen, Eva börjar sitt letande och vi får följa henne genom livet. Hon berättar om livet med Svante, relationerna till sin vuxne son och samtidigt skildras samtiden på ett sätt som jag bara inte kan värja mig från.

Platsen Beckomberga spelar en stor roll i den här romanen och jag blir mycket sugen på att läsa Sara Stridsberg och Karin Johannisson. Det finns något mycket intressant att lära om samhället som dras till sin spets i platser som Beckomberga, det säger mycket om ett samhälle hur man tar hand om de, sina svagaste. Jag kan inte låta bli att koppla den här romanen till ett reportage jag nyligen hörde på P1 där boende just i Beckomberga var starkt kritiska mot att det skulle byggas bostäder för flyktingar i närheten av deras område. Den typen av rädsla för det främmande skildrar Alsterdal så bra i den här romanen som också ger sig ut på en resa till Rumänien. Eva, som när hon försöker förstå vad som hänt, blir den kvinna som beger sig ut i samtiden och jag är tacksam över att allt skildras med sin komplexitet. I den här romanen är det inte svart och vitt, inte heller är alla goda eller onda. Man får möta människor helt enkelt och det är så välskrivet och samtidigt så spännande. Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!