måndag 6 juni 2016

ett helt liv - man bookernominerad roman från Österrike

Ett helt liv är Robert Seethalers femte roman och den andra som kommer ut översatt till svenska. Seethaler har ett sätt att berätta sina historier som gör att man lyssnar på och blir intresserad, man dras in de världar han beskriver utan han behöver ta till den stora trumman. I Ett helt liv får jag som läser följa Andreas liv, han kommer som barn i början av 1900-talet till sin morbrors gård i en by högt uppe i Alperna. Han tuktas hårt av sin morbror och blir ett tystlåtet barn som helst av allt arbetar med kroppen. Det blir 30-tal och i Österrike byggs kabinbanor för att turisterna ska kunna ta sig ut i naturen både sommar som vinter och Andreas blir med sin kunskap om berget en värdefull arbetare. När han sedan träffar Marie så kan han äntligen se en framtid, en stuga på bergets sida och en liten familj är drömmen som är på väg att bli sann.

Jag vill i den här texten inte avslöja hur det går för Andreas i livet, det tycker jag att var och en ska läsa men boken väckte många tankar hos mig. Det här är en roman som skulle passa att tala om i en bokcirkel och jag kan förstå varför den nominerades till Man Bookers Internationella pris. I berättelsen om Andreas kan man läsa om 1900-talets historia och hur världen på många sätt förändrades radikalt samtidigt som det är en stillsam och sällsam historia om en man på en plats och ett Ett helt liv.

2 kommentarer:

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!