måndag 20 juni 2016

du, bara - en debutroman att minnas

Du, bara är Anna Ahlunds debutroman och jag läser den med mycket mersmak. Det här är en perfekt sommarlovsbok för både tonåringar och vuxna. När boken börjar har sommarlovet just startat, John och hans syster Caroline är ensamma kvar i den stekheta stan när föräldrarna är på landet. Carolines jobb på skoaffären kanske inte blir så tråkigt som hon trott för i affären tvärs över gatan har hon fått span på Frank, en mörkhårig snygg kille med gudomlig kropp. Hon engagerar brorsan John i Operation Frank. John å sin sida driver mest kring, han hänger med sin kompis Elli och väntar på antagningsbesked till fotbollsgymnasiet. När Caroline bjuder med Frank till familjens sommarstuga och John tar med sig Elli som sällskap så hettar det till. Mellan Frank och John.

Känslorna är inte enkla, ingenting är självklart och jag som läser får följa med på den berg och dalbana som följer. Jag gillar att det inte är allt för enkelt men inte heller allt för komplicerat och särskilt fint tycker jag att Anna fångar ungdomarnas ton. Det är en supersvår uppgift att skriva på ett sätt där man känner att det är ungdomarnas språk utan att det blir för pratigt eller krystat. Utan att veta särskilt mycket om Anna Ahlunds bakgrund så tror jag att hon vistas ofta tillsammans med ungdomar, där finn en äkthet i dialogerna och SMS-konversationerna som jag tycker mycket om.

Under de senaste åren har det kommit ett gäng fina ungdomsböcker om samkönad kärlek och jag har lyckats läsa ett helt gäng. Läs förstås först och främst Du, bara och gå sedan vidare till Mitt hjärta går på av Christoffer Holst, Ljus, ljus, ljus av Vilja-Tuulia Huotarien, Ett så starkt ljus av Lyra Ekström Lindbäck eller Livets outgrundliga mysterier av Benjamin Alire Saénz. Det som är gemensamt för de alla de här böckerna är att det är den pirrande kärleka som är huvudämnet, oavsett vilka det är som känner så är det känslorna som är i centrum. Fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!