lördag 25 juni 2016

det lilla bageriet på strandpromenaden

Det lilla bageriet på Strandpromenaden av Jenny Colgan är den lyssning som jag väljer för resan till och från Bath. Polly är trettionågonting och hennes liv rasar samman när företaget hon driver med sin pojkvän går i konkurs. Livet i reklambranschen i Plymouth byts ut mot det enkla livet i en fiskeby på Cornwalls kust. Polly har alltid gillat att baka och när öns enda bageris ägarinna blir sjuk bestämmer sig Polly för att se om bakandes skulle kunna bli hennes nya levebröd. På ön blir hon vän med fiskarna i hamnen och en excentrisk amerikan som flyttat till ön för att bli biodlare. Självklart kör han runt på en motorcykel och visst är han både stilig och väldigt mystisk. Och visst finns det andra värden är det glammiga livet med en lägenhet full av prylar på en tjusig adress.

Nu raljerar jag lite här, för det krävs. Det här är en roman man inte kan ta på allvar, som tidsfördriv så är den helt OK. Man vet vad som kommer, man vet vad man får när man öppnar boken och det kan i bland vara gott nog. Tyvärr är den här berättelsen lite för förutsägbar för mig och dessutom tycker jag att det finns så många, så mycket bättre författare i genren. Inga fler Colgan för mig alltså. Läs Lucy Dillon istället. Alla gånger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!