lördag 28 maj 2016

stjärna från morgon till kväll - en bilderbok för de minsta på två språk


Stjärna från morgon till kväll  är en charmig liten berättelse om hur en dag kan te sig om man går på förskolan. Den lilla björnen Stjärna vaknar, äter frukost, går till förskolan och leker både ute och inne och går hem igen. Ingen rafflande handling alltså utan mer en möjlighet till identifikation och igenkänning för de barns som går i förskola och ett sätt att närma sig förskolan för de som aldrig mött den miljön. Boken är snillrikt uttänkt och texten finns på både svenska och arabiska vilket gör att den som läser kan läsa i valfri läsriktning. Det som totalt bedårar mig är bilderna. Enkla, mycket vackra illustrationer som fångar Stjärnas dag, och svensk vardag, på ett sätt som gör att jag smälter. Jag kan genast se hur den här lilla bilderboken kan användas för högläsning och samtalsunderlag i många olika sammanhang och den borde vara självklar både på bibliotek, olika typer av verksamhet för flyktingar och naturligtvis i förskolan. Jag kommer absolut att använda den i min undervisning.

Heja, heja till förlaget Lilla Björn som satsar på den här typen av utgivning.  Just nu kan du dessutom köpa en bok till dig själv och samtidigt skänka en bok till en nyanländ flyktingfamilj. Gör det! Oavsett vilken småtting du har i knät så är det här en riktigt mysig bilderbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!