lördag 12 september 2015

tisdagsklubben - en text på en lördag om en roman som har recensionsdag på onsdag


Nu ska jag vara lite busig här på bloggen och skriva om en roman några dagar före recensionsdag. Jag kan nämligen inte hålla mig, Tisdagsklubben passar så bra in i Kulturkollos veckotema: Japan. Anna Fredrikssons nya feelgoodare har körsbärsblom på omslaget och en asiatisk matlagningskurs spelar stor roll för handlingen. Utan att avslöja allt för mycket så kommer också Tokyo med på ett hörn ... 

Karin och Sten har varit gifta i 35 år och livet går sin gilla gång. Dottern och de två barnbarnen bor nära, paret har en västindieresa med grannarna inbokad och julstjärnan väntar på att planteras om. Karin älskar att laga mat och det gör hon både på äldreboendet där hon arbetar och hemma. Husmanskost är hennes specialitet och på en söndagsmiddag med köttgrytan på spisen segnar Sten ned, han har drabbats av en hjärnblödning. Inget blir sig längre likt.
Anna Fredriksson befäster med sin nya bok sin plats i toppen av avdelningen svenska, lättlästa relationsromaner. Hon har ett särskilt öga för att placera sina karaktärer i situationer som gör att de måste reflektera över och ompröva sina livsval. Just i den här boken kan jag tycka att vissa av problemen blir allt för lättvindigt lösta men jag ska inte vara onödigt kritisk. Lättsamt om kärlek på äldre dar, matlagning och konsten att ta vara på de chanser livet ger, helt OK underhållning en lördag i september. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!