söndag 23 augusti 2015

afrika - ett försök att ge oss fler bilder

Louisiana, det moderna konstmuseet i Humlebaek, har just nu en utställning som de kallar Afrika. Jag har hört många författare från kontinenten påpeka att det är en världsdel, inte ett enda land, och just den tanken for genom mitt huvud när jag såg Kannemeyers bild från 2015. I Munchs Skriet så tolkar jag det som att jag ser en extremt olycklig man som i ångest skriker ut sin smärta, i den sydafrikanska bilden så ser jag inte en individs ångest utan en hel kontinents. Louisianas utställning vill försöka visa på mångfalden i Afrika söder om Sahara och visst finns där mycket att upptäcka bland sammelsuriet av bilder, filmer och montrar. Jag tyckte mest att det var rörigt och spretigt men Bouabres projekt med att skapa ett alfabet för bete-stammen i Sudan fångade mitt intresse. Med 448 pictogram som vart och ett motsvarar ett mänskligt ljud menar han att han har skapat ett sätt att ena mänskligheten med hjälp av ett universellt skriftspråk. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!