torsdag 20 november 2014

vad skulle du rädda om apokalypsen kommer?

Tisdagsutmaningen på Kulturkollo är nästan, nästan omöjlig. Om jordens undergång var nära och man kunde rädda en enda bok, vilken skulle det vara?

I Väggen som jag nyligen läste så hade kvinnan där mycket nytta av Bondepraktikan, frågan är om man skulle vilja ha med sig en praktisk fackbok eller något skönlitterärt? Handlar det om att faktiskt leva så är ju en överlevnadshandbok inte dumt. Ska själen få sitt så är det nog min samlingsvolym med Shakespeare som får åka med i packningen. Hans texter kan man läsa många, många gånger. Underhållas av, bli klokare av, njuta av och utmana sig med.



2 kommentarer:

  1. Jag tror ju inte att just Bondepraktikan vore den mest lämpliga fackboken i ett sådant sammanhang (snarare Seymours klassiska verk Självhushållning). Men för att sedan överhuvudtaget kunna göra göra ett sådant val, så borde man nog ha läst både sakprosan och den skönlitterära boken innan, annars blir ju inte valet rättvist!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu hoppar jag över sakprosan och håller mig till Shakespeare, som jag läst nästan hela. Och kan läsa många fler gånger.Har du någon egen idé? Vilken bok föredrar du?

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!