söndag 31 augusti 2014

kulturkollos cirkelenkät


1. Är du med i en bokcirkel? Varför? Varför inte?
Det är konstigt och motsägelsefullt för en ensamvarg som mig att gilla bokcirklande, men det gör jag. Läst har jag alltid gjort och sen kom bokbloggandet. För mer än tre år sedan bildades bokbubblarna som är den cirkel som jag nu träffar regelbundet. Vi har alla olika boksmak och diskussionernas vågor kan ibland gå höga. Vi turas om att välja böcker och så fikar vi tillsammans. Mysigt.
2. Har du diskuterat böcker med andra utan att vara med i en regelrätt bokcirkel?
Jag pratar ganska ofta böcker med mina arbetskamrater, vi har en liten bytarhylla på jobbet och den blir något att samlas kring. Sedan pratar jag ju böcker ofta i mitt yrke, jag försöker ha ett boktips som passar för varje unge och försöker inspirera att använda skönlitteratur i undervisningen inte bara i svenska. Internet är ett fantastiskt redskap när man vill prata med andra utan att behöva lämna sitt lilla lugna bo och jag cirklar på nätet och pratar förstås med bloggisar på mina bloggar. Se'n är det mässor och festivaler ... Ja. Svaret är ja, Jag diskuterar ofta böcker. 
3. Vilken är den bästa boken du cirklat om?
Minns att Frankenstein blev rejält bubblad om. Klassiker är spännande, finns där något att säga om dem som inte är sagt?
4. Vilken bok var inte alls bra att cirkla om?
Vi har inte pratat om någon deckare ännu. Är det en genre som inte passar? Vad säger ni som prövat?
5. Bästa tilltugget till boksamtal?
Vindruvor och Sofies goda cupcakes.
6. Och bästa drycken?
Kaffe för mig, eller möjligen ett glas rött.
7. Vilken bok skulle du vilja bokcirkla om på Kulturkollo?
Gärna något av en nobelpristagare, eller någon som skulle fått det om jag fått bestämma. Varför inte en Chinua Achebe? Eller så något samtida, Chimamanda Ngozie Adichi kanske. Hennes noveller är fina. 
Klicka dig in till kulturkollo och svara du också!

4 kommentarer:

  1. Jag svarade också Frankenstein och det innan jag sett vad du skrev :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänka sig! Mankan tro att vi varit på samma cirkel! Bra samtal vi hade om den, helt klart. Har du bokcirklatmed elever? På nätet?

      Radera
    2. Jag har aldrig provat att cirkla på nätet, tänkt göra det några gånger men det blev aldrig av. Jag har typ haft bokcirkel med eleverna, fast då har de läst olika böcker och berättat och tipsat varandra om dem.

      Radera
  2. Jag har inte heller cirklat om deckare, så jag önskade att Kulturkollo skulle välja en deckare. Finns det deckare skriven av en nobelpristagare?

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!