fredag 1 augusti 2014

croissants till frukost - en bok för lata dagar i solen

I vår familj är det scones med jordgubbssylt som gäller en riktigt lyxig helgfrukost men för Gabriel och Cecilia är det café au lait, croissanter och pain au chocolat som gäller också till vardags. Gabriel har överraskat Cecilia och köpt ett hus i södra Frankrike, där ska de börja om. Bygga upp något nytt tillsammans och kanske, kanske kan Cecilia hitta mening i livet trots att det inte blir några barn? De båda börjar närma sig fyrtio och som hos många i den fasen av livet så smyger sig olusten på, vad det så här det skulle bli det som kallas livet? Cecilia är mitt i karriären med del i juristfirma, hon trivs med sitt jobb men längtar förtvivlat efter barn. Gabriel vill inget hellre än att hans älskade ska vara lycklig men just barn är han inte så intresserad av. Kan ett miljöombyte hjälpa?  Huset i Frankrike visar sig vara ett riktigt renoveringsprojekt med en fantastisk rosenträdgård, både hus och rosor och relationer behöver vårdas för att blomstra och våren i Frankrike blir omtumlande för dem båda.

Croissants till frukost är en typisk feelgoodare som passar perfekt en lat dag i hängmattan eller på stranden. Jag uppskattade Annika Estassys ofta dråpliga och pricksäkra iakttagelser om livet runt fyrtio och jag kan inte annat än att tycka lite synd om den mjäkige Gabriel. Han har hamnat i en rävsax som är svår att komma ur med värdigheten i behåll, men sådan är kanske kärleken? Inte helt blind men väldigt närsynt.

Hur som, den här lättsamma romanen gav mig ett rejält sug efter Frankrike, jag själv skulle gärna driva ett litet pensionat i södra Frankrike. Ett med sex rum, rosenträdgård och magnifik frukostbuffé. Personligt inredda rum, snygg bokningssida via internet och en stenterass i skuggan. Mais oui! C'est bon. On y va!

Läs mer om boken och författaren på Annika Estassys blogg.

8 kommentarer:

  1. Det är mej en gåta hur någon kan tycka om croissanter ♥
    Men boken kanske är läsvärd.

    SvaraRadera
  2. P.S.
    Trerätters fransk lunch med avslutning med en ostbit är gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen. Jag gillar både briocher, pain au chocolat och croissanter. Så gott!

      Radera
  3. Nu blev jag sugen på att läsa den här boken. Och café au lait med chokladcroissant ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frankrikesuget väcks, helt klart. Skulle inte vilja ha det som Cecilia och Gabriel dock. För jobbigt,

      Radera
  4. Solviken står i hyllan, och denna såg jag på Elib så då är det bara att börja läsa med andra ord :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lättsam underhållning. Skulle nog kunna bli en OK film.

      Radera
  5. Läste hennes första bok, Solviken, och tyckte den var rätt bra, men den här har inte lockat mig lika mycket. Kanske blir den ändå läst någongång då jag känner för en lättsam feelgood. Det dyker ju alltid upp ett sådant tillfälle! :)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!