måndag 28 april 2014

tigern i Galina - vår nästa bubbelbok

Tigern i Galina av Téa Obreht är nästa bokbubblarbok. Den 14 maj ska vi ses för att babbla om Lindas val och nu har jag läst den liggande i solstolen i strålande vårsol. Jag kände direkt att det här kan bli en bok som antingen blir cirkelsuccé eller som faller platt. Den som inte gillar mustiga skrönor, symboler som återkommer och skildringar av människors överlevnadsstrategier i krig göre sig nämligen inte besvär här. I centrum av boken finns berättelserna och morfar, läkaren som upplevt både andra världskriget och inbördeskriget på Balkan. Hans dotterdotter är också läkare och hon beger sig ut på ett uppdrag, hon ska vaccinera barn som inte fått ordentlig vård under krigsåren. Just som hon gett sig av nås hon av beskedet att morfadern dött och det gör att hon börjar fundera på allt det hon upplevt med sin morfar, alla de berättelser han berättat och alla de besök på zoo som de gjort tillsammans. Det var alltid tigrarna som var höjdpunkterna på utflykten och skrönan om tigern som levde utanför morfaderns barndomsby och berättelsen om mannen som inte kan dö är centrala i den här romanen. 

Vad de står för ser jag fram emot att diskutera med mina bokbubblarkompisar. 

Ett är säkert, det här är en berättelse där det gäller att hänga med i svängarna. Som på en cirkus kastar sig Obreh mellan numren och det blir en riktig balansakt. Hon trollar fram än den ena skrönan, än den andra och jag försöker febrilt att få koll på både tid, plats och rum och eventuellt budskap. Vad vill Obreht egentligen berätta? Jag är lite osäker på det faktiskt - återkommer efter vår bokcirkel den 14 maj. 
Madeleine Pyks olja Tigertango såg jag i tidningen samma dag som jag läste boken och jag kunde bara inte motstå. Den är som klippt och skuren som illustration till den här färgrika och fantasifulla romanen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!