tisdag 22 april 2014

en souvenir - en minnesanteckning från en plats

Jag minns när man var liten och köpte sig en minnessak när man var på skolresa. Jag har fortfarande kvar min lilla elefant som inhandlades på Borås djurpark i andra klass och den har en hedersplats hemma hos oss. Jag funderar över varför det känns så viktigt att köpa med sig något, att fota och att (numera) föra blogg över resor? Jag sparar på biljetter och kartor och någon gång kanske det blir ett album. Kanske är det helt enkelt olika sätt att föra minnesteckningar över det man upplevt?  
Ätpinnar, litet fat och servett tillverkat i Kyoto. Vacker Kokeshi köpt på Miyajima.
Anteckningsböcker med läderutsida från Tokyo och den vackraste vepan köpt och tillverkad i Nara.
Handgjorda muggar köpta i Ginza (och när de skulle betalas upptäckte jag att plånboken var tappad ...). 

2 kommentarer:

  1. Jag är likadan! Älskar att ha fina saker från resor. Men det är bra att satsa på funktion så att det kommer till användning och inte bara samlar damm, om man inte har köpt något som man vet att man vill ha framme vill säga. Muggarna du köpt var ju otroligt fina! Och allt det andra också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om att det passar bäst med bruksföremål. I Japan fanns det mycket vackert att köpa. Gillar deras design!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!