lördag 1 mars 2014

läsmaratonet börjar här

och slutar i Syninge med bokresehelg. Alla förutsättningar finns alltså för att jag ska gå i mål med 10 böcker lästa under mars.

Häromdagen kom det preliminära programmet för den efterlängtade helgen där man nördar loss ordentligt tillsammans med ett gäng bokbloggare. Det vankas författarbesök, feministisk kanon, e-böcker och litteraturquiz. God mat, god dryck och frukostbokcirkel om Främlingsleguanen. Det är alltså en bok jag vill läsa innan dess, en annan som jag faktiskt börjat månaden mars med är Solviken av Annika Estassy. Hon kommer med på Bokresan och därför kände jag att jag ville lyssna till hennes feelgoodare.

Och tyvärr är det en hemsk uppläsare. Nu har jag lyssnat på nästan hela och jag lyckas nästan inte ta till mig själva boken för att hon läser så illa. Sedan ska jag erkänna att jag hört ett gäng myslitt det senaste och då är det lätt att börja jämföra inom genren. I sällskap med Lucy Dillon så står sig Estassy sådär faktiskt. Jag tycker det är en söt och delvis intressant historia, det handlar som sig bör om relationer som trasslar till sig, men för mig blir det lite för svart och vitt. Det är alltför uppenbart vilka som är de goda och vilka som är de onda och jag vill nog gärna ha lite mer nyanserade personporträtt för att bli nöjd. Lite mycket Mitt Livs Novell. Lite mycket förutsägbara miljöbeskrivningar. Lite övertydligt helt enkelt. Inte för mig. Kanske för någon annan?

Nåja. Bok ett på min löprunda mot Syninge avklarad!


4 kommentarer:

  1. Skönt att vara i gång, hoppas det går bättre med nästa bok! (Feel-bad är ju mer min genre ...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu är jag trött på feel-good. Min sjukdomstid gjorde att jag fick för många... Säkert påverkade det mina tankar också. Nu ska det bli deckare ett tag som ljudböcker. Litteraturen vill jag gärna läsa med ögonen, underhållningen blir öronbok.

      Radera
  2. Jag tyckte faktiskt att boken var bättre än väntat men så läste jag den också precis efter den hetsiga betygssättningen i maj och då är ju en avkopplande smått förutsägbar bok helt perfekt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart finns det ett behov av lättsmält ibland!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!