torsdag 13 februari 2014

en av oss sover - Josefine Klougart

En av oss sover går inte läsa utan att först kalibrera sig. Sätta sig ned och andas lugnt och fint och inse att det bara är att flyta med. Inte leta efter handlingen, alltid förstå allting utan falla in i den långsamma lunken av väl utvalda ord. Prosa som emellanåt spritter till i lekfull poesi för att sedan ta sig tillbaka till det eftertänksamma.

Den unga kvinnan har återvänt till sitt barndomshem på landsbygden, snön ligger som ett kallt täcke över känslorna och luften är fylld av sorg. Orden vaggar mig in i en tillstånd av oro, det är något som skaver i det frostiga universum som är uppbyggt av minnesbilder och jag finner inte riktigt någon plats att vila. Det mesta är olika nyanser av grått, förutom äpplena då; vinteräpplena som lyser röda mot allt det färglösa. Till synes utan ordning kommer minnesbilderna till henne och faran är att man börjar sortera upp, försöker få ihop alltsamman. Då kan det hända att man lägger så mycket energi på det att man missat det vackra poetiska bildspråket. Jag skriver man och menar jag. Jag fick börja om på den här vidunderligt speciella romanen flera gånger och som sagt sluta lägga samman pusslet. Lita på texten:

En önskan om att bli igenkänd som sig själv, hitta en sådan mänsklig blick. Skelögda dagar när man hoppas. De flesta dagar är sådana, de flesta blickar.

Jag är trött och vill bara se klart, en blick som är knivar och saxar in i det som verkligen är. Så vill jag se och så vill jag bli sedd.




SvD skriver om den här romanen som var nominerad till Nordiska Rådets Litteraturpris 2013 och de har också en helt aktuell intervju med den unga danskan. Läser man Vi Läser så finns där ett långt reportage i det senaste numret. Litterärt underbarn verkar vara ordet som förenar alla texterna. Det närmsta som jag läst de senaste åren är Susanna Lundins Hindenburg och jag är ovan vid den här typen av texter. Jag försöker mig på men är inte helt bekväm, jag vill helst ha en berättelse när jag läser. Letar man efter det så letar man förgäves i just den här romanen.

2 kommentarer:

  1. Jag är också väldigt ovan känner jag, men bestämde mig igår för att läsa den som poesi. Precis som du säger är språket grejen, snarare än vad orden egentligen betyder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tunn bok som tog lång tid att läsa. Funderar på vad jag kommer att minnas?

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!