söndag 28 juli 2013

Zadiesöndag: Granta listar begåvningar



Zadie Smith är en, av de genom åren få, författarna som har kommit med på brittiska Grantas lista över lovande unga författare två decennier i rad. Kikar man in på Grantas sida hittar man dessutom extramaterial kring varje författare, både intervjuer och recensioner. Jag minns hennes debut White Teeth som precis som NW utspelar sig i Willesdean,  som en fantastisk roman. Så bra att den sparats i sommarstugebokhyllan för omläsning. Inte riktigt lika imponerad har jag varit av Om Skönhet och Autografjägaren. (Åååå, tänk nu om jag hade bloggat när jag läst dem, då hade jag haft fina länkar att bjuda...)

För hela listan med länkar och kommentarer så tycker jag att man ska läsa Enligt Os fina inlägg. Hon har också kollat in 1983, 1993, 2003. Det är spännande att se vilka författare som blev mer än lovande och som faktiskt läses idag. Man kan väl anta att Zadie Smith är en av dem som vi läser också om tio år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!