söndag 14 juli 2013

Frankrike 5x - franskspråkigt jorden runt

Som den forna kolonisatör Frankrike är är språket talat jorden runt. Jag ser mycket fram emot att läsa vietnamesiska Kim Thúys nya roman Mãn som kommer i september, den underbara debuten Ru finns i pocket och är måsteläsning. I september kommer också Kambodja berättar på fina Tranan, en novellsamling som jag längtar efter.

Franska pratas ju också i Kanada och därifrån måste jag puffa för en feelgoodare: Fiskar ändrar riktning i kallt vatten sedan är det ju allra oftast afrikanska författare här på bloggen så självklart måste ett gäng sådana också lyftas fram. Håller vi oss norr om Sahara så är Nina Bouraoui och Assia Djebar fin-fina tips, de skriver om kvinnors levnadsförhållande och gör de båda två i nobelprisklass (om jag fick tycka då). Abdellah Taia är också en spännande ung författare som jag hittills bara läst en enda titel av: Ett arabiskt vemod, Frälsningsarmén ligger på vänt. Flyttar jag mig sedan söder om Sahara så kommer en favorit förstås farande Alain Mabanckou vars uppväxtskildring I morgon fyller jag tjugo  är lysande. Humoristisk och charmig och väldigt mycket läsvärd, läsvärda gäller också för Léonora Mianos romaner.   De är inte lika lättsamma som Mabanckou, också av henne har jag en titel på vänt: Sorgsna själar. Dåliga samvetet slår till men sommaren är lång!

Har ni som läser fler tips på franskspråkigt jorden runt?


Frankrike 5x är en serie inlägg med litteratur om eller från Frankrike i fokus, fem inlägg - alla idag på Frankrikes nationaldag. Hääääng med!

4 kommentarer:

  1. Eftersom ingenting varar av Laurence Tardieu är fin, vill läsa mer av henne. Fiskar ändrar riktning i kallt vatten är riktigt mysig, bara man kommer över de första sidorna...

    SvaraRadera
  2. Fiskar gillade jag också :) Ska se om jag kan ta bort verifieringen på bloggen så att det blir lättare att kommentera. Var tyvärr tvungen att lägga dit den igen efter att ha blivit totalspammad :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist med spam, det är inte ordverifieringen som krånglar för mig utan ngt annat som händer när jag ska kommentera ho just dig. Mysko är förnamnet. PS. Förbereder just nu nästa 5x och det blir Kina :-)

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!