torsdag 2 maj 2013

läsbarhet?

Ett mått på en texts läsbarhet är LIX - läsbarhetsindex
Läsbarhetsindex (LIX) kan användas för att få uppfattning om hur lätt eller svår en text är att läsa. LIX är baserat på medeltalet ord per mening och andelen långa ord (ord med fler än 6 bokstäver) uttryckt i procent. Det finns flera olika läsbarhetsindex, men i Sverige är LIX det mest använda. LIX utvecklades på 1960-talet av pedagogikforskaren Carl-Hugo Björnsson.
Nyfiken som jag är så var jag tvungen att kolla in olika texter här från bloggen. Jag inbillade mig att jag skriver olika komplicerat om olika typer av böcker och att lättlästa böcker ger lättlästa inlägg. Ack vad jag bedrog mig. Min texter varierar mellan 43 och 49 och det verkar inte alls bero på vilken sorts bok eller genre jag skrivit om. Medelsvår, normal tidningstext är det ni läsare möter här på bloggen. Både från mig och Gästbloggar'n. Bara så att ni vet :-)

4 kommentarer:

  1. När jag testade förra året med texter från min blogg hamnade jag snäppet under dig i lässvårighet.
    http://mimmimarie.blogspot.se/2012/04/testa-bloggens-lasbarhetsindex.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tro att det beror på vad man testar för text. Jag valde ett gäng boktankar och prövade och mitt medel ligger runt 46. Det betyder ju att det inte är helt lättuggat. Som jag vill ha det alltså :-)

      Radera
  2. När jag skrev min B-uppsats om Madicken gjorde jag en "LIX-uträkning" på några utvalda sidor och det visade sig att Lindgrens språk skulle var för svårt för den målgrupp boken riktar sig till. Så är det ju inte, så LIX är ett mått som man skall ta med en nypa salt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men absolut är det så. Det var mest en spännande undersökning som kuriosa. Lix används ofta som mått på / i lättläst i böcker och det kan konstateras att alltför torftiga texter blir svårlästa. Det behövs en inramning för god läsbarhet också.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!