måndag 27 maj 2013

100 år idag!

1966
Idag skulle min morfar fyllt hundra år om han levat, eller om det nu var en annan dag egentligen? Min morfarsmor hävdade bestämt att hans dag hade blivit felinskrivet av prästen i kyrkoboken för prästen var på lyran, den riktiga dagen skulle varit den 22...

Hur det nu än var så står det där, i boka, att han föddes 27 maj 1913 och någon gång i framtiden ska jag sätta mig ned och skriva ordentligt om hans familj. Där finns en anda av entreprenörskap och hårt arbete, omsorg om de sina och tystlåten uppfinningsrikedom som måste berättas. Scannat en massa bilder har jag i vart fall gjort och det känns bra att allt finns bevarat både på min hårddisk och på papper. Till dess att skrivtiden finns så skickar jag Erik Artur Valentin en stor busgrogg, den med flaggan på ska det vara!

4 kommentarer:

  1. Har visat inlägget för Erik Artur Valentins son o han skrattade med värme, han trodde inte att du visste att det skulle var den sorten med flaggan på! Vi får nog fira med ett glas vin i kväll så måndag det är

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart vi ska fira med flaggan i topp!

      Radera
  2. Tände ett ljus då jag tyvärr varken har Explorer eller grovsnus hemma, men man tager ju vad man haver! ;)Ska man laga en trasig elledning går det lika bra att isolera med en gammal flanellskjorta. "Det kan vara bra att ha" = Allt. Speciellt böjda, rostiga skruvar, utslitna hästskor och små spridda slattar "sletolja": svart och tjock som tjära, fylld med knott och barr. Samtidigt som jag retar honom för detta gytter som utgjorde "Såga", bör det nämnas att han för mig representerar en länk till "den gamla världen", krigsåren och fattig-Sverige, det som är så modernt nu. Titta bara på programmet om han den danske bonden som gick förut ikväll. Helst ska det väl vara mer fashionable då förstås. *klasshatar lite lätt*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt att danske bonden skulle trivts bra i såga. Allt ska tas till vara, alla ska vara till nytta, alla har en plats. Om så bara att stå och räta spik så att de kan läggas i en ask och vara bra att ha.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!