tisdag 1 januari 2013

boktolva 2013


Enligt O har för tredje året i rad en sympatisk utmaning på sin blogg. Hon uppmanar oss att läsa 12 författare som vi länge velat läsa men ännu inte kommit oss för. Jag var med på boktolvan 2011 och lyckades få till 10/12 författare. Min lista för 2012 var helafrikansk och det gick sådär, jag kom bara upp i 7/12. Därför låter jag min boktolva 2012, utökad med några nya afrikanska namn, bli min boktolva 2013. Nu j****r ska här läsas afrikanskt!


Aniceti Kitereza

Brigitte Gacha: Ugglemasken (läst mars 12)

Calixthe Beyala: Ännu talar träden *

Dinaw Mengestu

Fatima Mernissi: Drömmar om frihet *

Fatou Diome: atlantens mage (läst feb 12)

Hisham Matar: Analys av ett försvinnande (läst juni 12)

Ivan Vladicavic: Sprängskissen (läst november 12)

Mia Couto: Sjöjungfruns andra fot (läst mars 12)

Ngugi wa Thiong'o: Drömmar i krigets skugga (läst augusti 12)

Naguib Mahfouz:: Middaqq-gränden *

Nuruddin Farah

Zakes Mda: Valsångaren *

Butchi Emecheta: Second Class Citizen (läst juli 12)

Helon Habila: Mäta tid *

2 kommentarer:

  1. Skulle också vilja läsa mer afrikanskt men har nog redan för många utmaningar:-) Verkar klokt i alla fall att göra som du och slutföra den tanken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar för uppmuntran. Jag har känt dåligt samvete för den här utmaningen under 2012 och vill egentligen läsa dem alla. Så kommer rec-exen emellan, nu ska det bli av!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!