lördag 8 september 2012

bokmässenedräkning: barbrotid

Just nu är det Barbro som gäller i klass 3A , vi läser Jättehemligt högt, vi har skrivit författarporträtt och vi läser hennes bilderböcker i parti och minut och för 9-åringar är det något visst att återuppta bekantskapen med Vilda bebin. Många gånger har jag undervisat om Barbro Lindgren för i hennes böcker finns allt. Fantasi, filosofi, socialt samspel, utanförskap och finurliga formuleringar. Inte hade jag klart för  mig när jag valde höstens första författare att Barbro är extra aktuell med två böcker som släpps i höst: Barbros bästa och Även en ihålig nöt vill bli knäckt.

Idag har SvD ett fint författarporträtt som jag slängde mig över direkt på morgonen.Vill man lyssna till Barbro Lindgren så passa på redan idag på Kulturhuset i Stockholm , hennes sommarprogram ligger på webben eller så kommer man helt enkelt till Göteborg och mässan:

  • Möt Barbro Lindgren!

    Datum & tid: fredag 28 sep kl. 14:00 - 14:10
    Plats: B05:22
    Arrangör: Rabén & Sjögren
    Kod: Mo05278
    Monterprogram, ingår i entrébiljetten.
    I flera generationer har Barbro Lindgren försett oss med böcker om Benny, Loranga, Masarin och Dartanjang med flera.
  • Barbro Lindgrens bästa

    Datum & tid: fredag 28 sep kl. 17:00 - 17:20
    Plats: F4
    Arrangör: Rabén & Sjögren
    Kod: Fr1700.6
    Seminarium, seminariekort erfordras.
    Barbro Lindgren har skapat fantastiska böcker – sorgliga, humoristiska och tankeväckande berättelser. I Barbros bästa presenteras några av hennes oumbärliga bilderböcker och dikter i en och samma volym.
    Samtalspartner: Annina Rabe, kulturjournalist.
Lyssna: Barbro Lindgren

- bokmässenedräkning är en serie inlägg inför årets bok och biblioteksmässa i Göteborg, alla är taggade med bokmässa 2012, häääääng med på mina förberedelser och så ses vi snart där! - 

2 kommentarer:

  1. Nostalgi! Flera av hennes böcker var stora läsupplevelser för mig i ungdomen.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!