onsdag 27 juni 2012

bokmässenedräkning: Förlåtelsen av Hanne-Vibeke Holst

Med en text om Hanne-Vibeke Holsts familjehistoria Förlåtelsen startar härmed min bokmässenedräkning. Just idag är det precis tre månader kvar tills årets roligaste dagar! Som jag längtar till att lyssna till spännande föredrag, träffa författare och bloggare och bara ströva runt. De senaste åren har jag förberett mig lite extra genom att kolla in seminarieprogrammet och läsa aktuella titlar - i år blir det till en liten serie av inlägg här på bloggen. Planerare som jag är passar det mig - måhända finns där bloggläsare som det kan inspirera också... Nog pladdrat, först ut är alltså den danska samtidsromanens okrönta drottning:

Förlåtelsen är en familjekrönika som tar sin början i nutid. Helena är operaregissör i Berlin och ska ta emot en fin utmärkelse för sitt arbete. Den senaste uppsättningen har som del av scenografin haft olika profeters huvuden uppsatta på pålar och säkerheten kring utdelningen är rigorös. Dottern Sophie kommer med buss från Köpenhamn och med sig har hon en ny pojkvän. Med arabiskt utseende och en tung ryggsäck. En skräckfylld natt tar sin början och leder till att Helena letar sig bakåt i tiden, minnena tar sin början i prästgården på Östjylland strax innan kriget och jag som läser får följa med Leo och Leif, enäggstvillingar, från barndomen ända fram till nutid.

Tvillingskapet är en av de diskussioner som Holst för kring identitet i sin nya roman, en annan är faderskap. Biologi eller arv - vad spelar roll? Hon vill också visa på hur hemligheter påverkar människorna och fortplantar sig genom generationerna och att det ibland kan behöva drastiska steg för att komma ur ett nedärvt mönster.

Fredag den 28 september klockan 16 kan man höra Hanne-Vibeke Holsts tankar om romanen. Det är bokmässan som gäller!

- bokmässenedräkning är en serie inlägg inför årets bok och biblioteksmässa i Göteborg, alla är taggade med bokmässa 2012, häääääng med på mina förberedelser och så ses vi snart där! - 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!