fredag 15 juni 2012

algeriet 5x - döda dem alla

Jag fortsätter min lilla miniserie med fem inlägg fem dagar i rad som tipsar om litteratur från ett och samma land. Min tanke var att jag skulle dra igång varje fredag och idag är det Algeriets tur. Problemet är att skolavslutningar sinkat min läsning. Lite oseriöst så börjar jag därför serien med en repris. Nya texter kommer måhända redan i morgon. Håll ut!



Som ett torn står titeln till Salim Bachis roman Döda dem alla och den här vackert formgivna boken har gett mig mycket att fundera kring. Vi får följa den arabiske unge mannen som i sin förtvivlan efter älskads förlust väljer det som han själv beskriver som "det västa av allt ont, fundamentalismen, utan vare sig tro eller hopp, utan framtid, bara intighet intighet intighet." San Juan är hans nya katolska namn, likt Johannes i Uppenbarelseboken ska han bevittna hur ondskan ska fördrivas, jordens undergång som följs av ett himmelskt rike för de troende och jag får följa hans sista dygn innan han äntligt utför sitt uppdrag. Det är frantiska och förvirrade timmar där han slits mellan en tro på den gudomliga planen och tvivlet i huruvida ändamålet verkligen helgar medlen och redan på de första sidorna utbrister han: Min Gud, min Gud varför har du övergivit mig? Det gäller att tro ända in i döden för "om du inte tror blir allt väldigt enkelt. Det blir ännu ett massmord.". 
Salim Bachi har skrivit en tät, rik och mycket osentimental skildring över hur det kan ha varit att vara en av de piloter som styrde in i tvillingtornen den där dagen då världen förändrades. Jag förstår så mycket att hans roman är full av referenser som jag inte på långt när kan identifiera men som enligt översättaren härrör sig från både Koranen och Bibeln. Delarna som refererar till Hamlet har jag lättare att pussla ihop och där finns mycket, mycket att upptäcka i texten. Det är en tragisk historia som vi får ta del av med bara förlorare och Bachi skildrar med hjälp av citat, koranverser och minnesbilder hur livet kan forma en människa och hur tron och tvivlet ligger mycket nära varandra. För att kunna hantera världen är det enklast om den är svart eller vit, nattens skuggor är nu ändå grå och under hans sista timmar i livet återkommer frågan: men alla oskyldiga offer?

- Döda dem alla, är svaret. Gud kommer ändå att känna igen de sina.

Algeriet 5x är en serie inlägg med litteratur från Algeriet i fokus, fem inlägg - fem dagar i rad. Hääääng med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!