fredag 13 april 2012

en pocketrunda...

Tar mig en pocketrunda och hamnar i affären med lila logo. På  väggen där personalen tipsar om bra böcker sitter 10 tips och jag har läst och bloggat om 9 av dem. I skylten ligger 3 titlar exponerade och jag har läst alla 3. Nu undrar jag om det är Pocketshop med tillhörande personal som har exceptionellt god smak (dvs samma som min) eller så är det jag som totalt kapitulerat för förlagens marknadsföring? Hur tänker ni andra om det där med att läsa samma titlar?  Påverkas ni av vad som skrivs om i tidningen och visas på babel?

Det gör jag. Uppenbarligen.

Btw - mina tankar om:
1Q84 del 1
Frihet
Det stora huset

6 kommentarer:

  1. Jag påverkas absolut av reklam och tips från olika håll. Lite därför är det som jag tar reda på vad andra tycker om böcker också. Samtidigt känner jag mig frustrerad ibland över all bra litteratur jag kanske missar för att jag aldrig hinner komma förbi mainstream-litteraturen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är frustrerande. Samtidigt så finns det ju såklart en anledning till att just de här böckerna getts ut och läses av så många, de är såpass bra att alla vill satsa på dem. Jag försöker att läsa utomeuropeiska författare och då kommer man ju ibland iaf utanför pockethyllornas skyltning.

      Radera
  2. Det är väl det som är nackdelen med att vara en som läser snabbt. En annan blir frustrerad över att hinna med allt jag vill läsa. Puh, aldrig är man riktigt nöjd :-P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det handlar väl om vem som väljer vad jag ska läsa, kände mig nästan lite avslöjad när jag stod där i Pocket Shop och i princip hade läst allt de skyltade. Vem har valt åt mig?

      Radera
    2. Jag blir påverkad av vad jag läser på bloggar så välj rätt;-)

      Radera
    3. Ja, det var ju just det. Ibland undrar jag om jag väljer alls. Ska sätta mig och läsa en hyllvärmare nu i ren protest!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!