söndag 4 december 2011

tankefel eller?

Zlatanfebern ruinerar biblioteken läser jag i dagens tidning och det är e-boksutlåningen som har tagit fart. 20 kr per utlånad titel kostar e-böckerna biblioteken och nu riskeras inköp av annan media eftersom folk lånar så mycket. Moment 22 här eller - ett bibliotek är till för att låna i och om man lånar för mycket blir det för dyrt... Jag kan tro att det är måhända är ungdomar, kanske unga män som lånar boken om Zlatan på e-lib, det tycker jag låter utmärkt. Nya besökare till biblioteken, nya besökare som kanske kommer igen och lånar mer när de kopplat hur enkelt det är att klicka hem en bok till mobilen eller datorn.

Men vem förhandlade fram priset 20 kr per bok hos e-lib? Det låter dyrt, det håller jag med om å andra sidan är jag alldeles för oinsatt i vad vanliga böcker kostar att låna ut, hur lokalerna kan minskas, hur personalkostnaderna kan minska om låntagare gör jobbet själva vid datorn osv för att egentligen kunna tycka något alls.

Här i Göteborg har stadsbiblioteket öppnat en filial i Brunnsparken, där passerar mängder av människor varje dag och det känns helt rätt i tiden, det måste vara så att biblioteken blir tillgängliga för många och då är också utlåning av e-böcker ett steg i helt rätt riktning. Det jag hoppas är att allt fler hittar till biblioteken, lånar och läser av hjärtans lust och att vi tillsammans ser oss ha råd med att bibliotekens innehåll lånas ut. Det är väl en bra sak att sätta på önskelistan iår? 

8 kommentarer:

  1. kommunala förhandlare använder inte sina egna pengar

    SvaraRadera
  2. Läste också detta och blir konfunderad hur det hänger ihop... :-/

    SvaraRadera
  3. Fint inlägg om biblioteken!
    (har tyvärr, trots att jag jobbar på ett, inget svar om E-lib. men jag vet att lån innebär kostnad (som bibl i och för sig bör ha tänkt in i sin budget..).

    SvaraRadera
  4. Jag antar att e-boken är rejält dyrare än en vanlig pappaersbok per utlån. Men som sagt kostnader för lokaler och personal osv borde kunna minska - inte nu sagt att jag vill att fysiska bibliotek med trevliga bibliotekarier ska försvinna. Det är en fantastisk mötesplats!

    SvaraRadera
  5. Alternativet till att betala per lån är att köpa en dyr licens med fria lån. Nästan omöjligt för ett mindre bibliotek, om man inte samtidigt vill sluta köpa in, eller kraftigt dra ner på inköp, övriga media. Kruxet är väl också att det inte finns någon konkurrens på den markanden. Så vitt jag vet är e-lib det enda alternativet. Som bibliotekarie tycker jag förstås att det är knäppt att man knappt vågar marknadsföra e-lib av rädsla att pengarna ska ticka i väg. Å andra sidan är verkligheten den att det är jättesvårt att avgöra hur många e-bokslån det blir och därför svårt att veta hur mycket man ska vika till dem i budgeten. Och eftersom resurserna inte är outsinliga så blir det något annat man får ta av och då är frågan om det är rimligt när det kanske är en handfull e-boksläsare som lånar mycket, medan majoriteten läser svartskrift eller ljudböcker. Ett dilemma, in deed!

    SvaraRadera
  6. Tack Fru E för din kommentar. Det visste jag inte att det låg på biblioteksnivå - jag trodde nog att t ex kommunen delade på kostnaderna. Men det är klart att bor man då i en liten kommun så blir det liknande effekt. Intressant, tack för inlägget!

    SvaraRadera
  7. Jag är medveten om kostnaden för biblioteken och därför lånar jag aldrig en bok förrän jag vet säkert att jag hinner/vill läsa den. Annars är det ju lätt att låna hem max-antalet bara för "säkerhets skull"
    Men det slog mig nu att det saknas en önskelist-funktion i elib där man kan lägga de böcker man vill låna för sök- och blädderfunktionerna lämnar en del att önska och det är lätt att glömma vilka intressanta böcker man sett och inte haft tid att läsa just då. Så just nu skriver jag i min att-läsa-lista på bloggen om jag sett den på elib så har jag en chans att komma ihåg iaf. En sådan lista kanske även skulle hjälpa biblioteken att få ner "okynneslånen" eller vad man skall kalla dem (?) Kanske skulle ta och maila det förslaget till den som driver min lokala elib-sektion...

    SvaraRadera
  8. Mycket bra förslag med en önskelistfunktion, jag håller med dig om att det kan vara snårigt att hitta. Särskilt om man sitter på ett lite trögt bredband så tar sidan tid att ladda och då vill man inte leta runt...

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!