onsdag 7 december 2011

raka vägen till stjärnorna

Vill du bli en stjärnskådare har jag boken just precis för dig. Karin Gynnemo-Davidsson och Tin Wigelius har skrivit den härliga faktaboken för barn med namnet Raka vägen till stjärnorna som jag läst i veckan. Underbara bilder, tydliga men ändå inte alltför simpla, och ett så pedaogiskt upplägg att till och med en måttligt intresserad fröken blir entusiastisk inför tanken på en stjärnklar natt.  Jag gillar också mycket att den grekiska myten finns i direkt anslutning till stjärnbilden, perfekt för högläsning under natthimlen i ficklampans sken. Enda problemet med boken är att den just nu inte går att få tag i, annars hade jag genast lagt den i säcken som ska till den 9-årige killen som ska få en rymdfärja i lego. Vilken match made in heaven det hade varit...
Jag har lånat mitt ex på bibblan och hittade till den eftersom vår snälla bibliotekarie tipsade. Leta på närmsta bibba du också, ta sedan sovsäck och kikare med ut i natten. Stora Hund väntar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!