tisdag 22 november 2011

med uppenbar risk för att känna mig lite dagen efter

vill jag ändå gratulera Tomas Bannerhed till Augustpriset!  Jag tycker verkligen att Korparna är alldeles enastående härlig litteratur! Extra roligt är att det är en annan typ av text som premieras i år jämfört med Spill - en damroman. Båda är härliga romaner, men var och en på sitt sätt och det känns befriande att det finns utrymme för många sorters texter. Jag hoppas nu att Bannerhed tänker sig att skriva mer om Klas. Jag vill veta mer om honom, hur blir det när han lämnar gården? Vad händer med honom i en miljö som ett universitet? Hur följer hans barndom honom in i vuxenvärlden och ett eget föräldraskap? Det undrar jag.

Extra roligt är att boken finns att låna på e-lib. Alla lässugna med ett lånekort kan ladda ned så att det ryker - jag har redan klickat hem Elisabeth Åsbrinks Och i Wienerwald står träden kvar som vann fackboksklassen. Spännande läsning som säkerligen kompletterar den bild av Sverige under kriget som jag fick i Annika Thors Om inte nu så när?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!