lördag 17 september 2011

yta eller innehåll?

Du står och väljer mellan två böcker: den ena har ett fult omslag men ett till synes intressant innehåll, den andra har ett vansinnigt snyggt omslag men boken i sig intresserad dig inte nämnvärt. Vilken bok väljer du?

Det är frågan som Annika ställer oss i veckans jerka. Som alltid så är det spännade att fundera över hur man gör egentligen. Jag köper alltsomoftast böcker efter innehåll men det händer att jag både väljer och väljer bort böcker i affären på grund av omslaget. Ett klyschigt eller överromantiskt omslag gör oftast att boken går bort. Stilrent, snyggt typsnitt och snygg design = inköp. Kontentan blir nog att jag är en ganska ytlig tjej med en hel del innehåll... Paketerad hjärna - det är idealet.

7 kommentarer:

  1. Håller med om att snyggt typsnitt + stilrent är vinnande kombo! Jag köper sällan böcker utom när jag ska resa (rädd att tappa bort boken, glömma den på tåg, tappa den i vattnet osv..) och då vill jag ofta ha något som verkar roligt eller lättsamt. Passande för semesterstämning liksom! Och då är det lätt att falla för ett snajsigt omslag som "ser kul ut". Men det behöver ju inte stämma...

    SvaraRadera
  2. Jag är minst lika ytlig! Tänkte också vara lite OT och föreslå att vi gör bok och bio i Göteborg också, som Karin tänker i Stockholm. Hade varit kul!
    Eftersom det är enbokcirkelförallas idé kanske inbjudan ska gå ut där, men vill du inte administrera anmälningar kan jag göra det.

    SvaraRadera
  3. Självklart gör vi bok och bio också i Göteborg. Ska vi köra samma bok eller vad tycker du?

    SvaraRadera
  4. jag hade valt boken med tilltalande innehåll...
    kram

    SvaraRadera
  5. Jag har faktiskt inte läst Jane Eyre, gör gärna det och ser gärna Niceville också. Och En dag. Bestäm du, kanske är det svårt att få ihop tre träffar?!

    SvaraRadera
  6. Kul, kul! jag kollar med Karin Berg först så lägger jag en inbjudan på enbokcirkel för alla. Önskemål om veckodag?

    SvaraRadera
  7. Jag kan nog egentligen inte komma på någongång som jag valt en bok för omslaget, men visst kan jag bli lockad av en utsida. Det är ju liksom den man ser först, om man är i en fysisk bokhandel.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!