tisdag 6 september 2011

klassisk tematrio

Klassiker ligger i tiden, AB förlag har till exempel påbörjat en härligt formgiven klassikerserie i pocket som skyltas ordentligt bland annat på Pocket Shop. Själv är jag faktiskt inte alls sugen på klassiker just nu men det säger ju inte att andra kan vara det, Lyran häger på trenden och ber oss tipsa om våra favoritklassiker. Gästbloggare M frågar också när en bok är en klassiker och inte bara en kultbok. Hur lyder egentligen definitionen för en tvättäkta? Och hur gammal måste en bok vara för att kvalificera sig? Upplys mig!
Väljer för säkerhets skull bort några favoriter som To Kill a Mockingbird, The Bell Jar och Catcher in the Rye och blandar in några säkra kort i leken. Vill tipsa om:

Gullivers Resor - har läst och läst om på både svenska och engelska och det är en gnistrande satir som står att känna igen.

Stolthet och Fördom - vilken roman, kärleksromanernas kärleksroman och så underhållande. Kvick med ett språk som förtrollar.

Mörkrets hjärta - en roman som ger en bild av kolonialvälde och mänsklig ondska som ligger som fond i mycket av min läsning av litteratur från den afrikanska kontinenten.

Märkte att det här blev en mycket engelskspråkig lista. Måhända just för att jag studerat just det en del...
Jag hänvisar gärna till Gästbloggarns utmärkta serie Klassiker i blindo också, där finns fler titlar att läsa om för alla klassikerintresserade!

5 kommentarer:

  1. Mörkrets hjärta har jag ännu inte läst men vill :)

    SvaraRadera
  2. Den är riktigt bra, Joseph Conrads noveller är också intressanta.

    SvaraRadera
  3. Gullivers resor är jag osäker på om jag verkligen läst, noterar detta.

    SvaraRadera
  4. Heart of Darkness lurte jeg på om jeg skulle inkludere også. Husker den som fantastisk, men det er 20 år siden jeg leste den... Usj. På tide å sette den på les-igjen-listen, kanskje?

    SvaraRadera
  5. Absolut! Det tycker jag. Den är otäck...

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!