fredag 16 september 2011

Jan Lööf och jag

har kanske inte ett riktigt kärleksförhållande precis. Jag minns tv-serien Tårtan som är kultförklarad  men som jag mest tyckte var konstig, bilderböckernas teckningar har aldrig riktigt fallit mig i smaken, Doktor Krall var jag för gammal för när det sändes, Skrotnisse däremot med underfundiga dockor och makalösa manicker och makapärer gillade jag. ABC-boken med tillhörande kortlek är mycket uppskattad av mina elever - det är inga ûbergulliga bilder precis och killarna älskar dem. Kanske är det så enkelt att Jan Lööf, som ofta befolkar sina modeller, böcker och tv-program med killar och gubbar mest av allt appellerar till pojkar?

Hur som, när bokmässevimlet blir allt för påträngande så kan man ta sig en kort promenad till Falkhallen, Konstmuseet vid Götaplatsen. Där ställs ca 300 verk av Jan Lööf ut med början nu på lördag.

3 kommentarer:

  1. Felix gick ju som evighetslång seriestrip i GP om jag inte minns alldeles fel. Han var någon sorts ABF-variant av Tintin - lika blod- och könlös men i svensk istället för fransk modell. Rätt skum när man tänker på det så här i efterhand - vi får nog släpa oss upp till Konstmuseet och kolla vad det var frågan om egentligen.

    SvaraRadera
  2. Absolut, vilken dag som helst!

    SvaraRadera
  3. Då ska vi gå dit för Hugo gillar hans böcker och bilder.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!