tisdag 27 september 2011

hur hamnade jag här?

Jag som den senaste tiden allt mer hamnat i samtidsromaner läser nu två böcker som har det andra världskriget i centrum. Båda tyskspråkiga dessutom, tror minsann att jag blev lite påverkad av mässans inriktning ändå. Herta Müllers seminarium på söndagen var så fyllt med vackra och kloka tankar att jag helt enkelt var tvungen att börja läsa Andningsgunga redan igår kväll, huvudet något bokmässebaksmällemosigt men oj, så vackert så långt. Citerar fritt från mina seminarieanteckningar men ungefär så här sa hon om sitt författande:
"Skriva är att förstöra verkligheten och sedan mödosamt sätta samman den med hjälp av språket igen så att den tangerar verkligheten. Det är min uppgift."
Nu ser jag fram emot att tränga mig in i hennes text. Tack vare mässan hamnade jag precis där; Mitt i Andningsgungan.

2 kommentarer:

  1. Visst kändes det so matt man behövde lyssna på henne prata om sitt skrivande för att bli riktigt sugen på att läsa? Jag började direkt på Flackland i kön till signeringen efter söndagens seminarium :)

    SvaraRadera
  2. Håller helt med dig! Det blev ett sug när man hade lyssnat!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!