lördag 24 september 2011

himmelsdalen - en skrämmande plats...

Där kommer ett brev från Helvetica med en inbjudan till vilohemmet i den rena alpluften. Så börjar romanen Himmelsdalen som är en skrämmande historia där identitet är ett av de centrala teman som Marie Hermansson ville utforska. Hon berättar också att hon ville skriva om psykopati, om psykopati är en hjärnskada hur skall då den behandlas? Ska vi skapa en plats där de alla kan samlas?

Dalen i den schweiziska delen av alperna är så vacker, ren och perfekt på ytan men efter ett tag visar sig en helt annan verklighet och Marie berättar att idén till boken kom till henne när hon spelade WoW och hennes karaktär en dag befann sig i en dal och inte kunde komma ut.

Köpte en signerad bok och återkommer med mina tankar.

Bokmässerapport 13

2 kommentarer:

  1. Den här boken dyker upp titt som tätt i olika bloggar nu. Snart känner jag mig tvingad att sätta upp den på min önskelista.

    SvaraRadera
  2. Spännande att höra från dig om den. Min favorit är Värddjuret. Fyndade Musselstranden och Ett oskrivet blad på Myrorna i veckan 20 kr för båda :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!