måndag 29 augusti 2011

sudan - ett delat land med delad litteratur?

9 juli 2011 delades landet Sudan i två: Sudan och Sydsudan. Landet var mycket  omskrivet i media  i samband med delningen, torkan i östra afrika och rapporter från konflikten i Darfur gjorde att jag letade fram de böcker som jag hade liggande skrivna av författare från landet. De senaste veckorna har jag läst Minaret, Utvandringens tid och 40 piskrapp för ett par byxor - alla mycket bra, var och en på sitt sätt. De är olika men en sak förenar dem och det är det muslimska "nordsudanska" perspektivet. Landet ligger där arabvärlden möter afrika söder om Sahara och vad jag förstår är det nybildade Sydsudan mer uppblandat vad gäller olika religioner. Finns där några författare som getts ut i Sverige som stammar från det nuvarande Sydsudan? Hos macondo hittar jag inga, någon som vet? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!