fredag 10 december 2010

bokbloggsjerka i lussetid

Då var det dags att jerka igen. Annika ställer oss en fråga som ska hjälpa till att diskutera litteratur och samtidigt få oss att besöka varandras bloggar. Kul!
Dagens är: Finns det några berättartekniska detaljer som författarna använder sig av som du kan störa dig på? Var specifik och ge exempel om du kan!

Jag kan reta mig på böcker som berättar och förklarar absolut allt så att läsaren inte får något utrymme för tolkning eller egna tankar. Särskilt gäller det viss barn och ungdomslitteratur, vissa chicklit och vissa deckare. Det kan lätt bli ett beskrivande utan dess like och det tycker jag underskattar läsarens förmåga... Exempel får jag återkomma med för de böckerna lägger jag sällan på minnet. Så glad jag blir man när man istället hittar en roman om relationer som faktiskt undviker den fällan. Tipsar om En Dag och Konsten att tala med en änkling!

Tack till bokbrus som påminde mig om hur absolut trött jag kan bli på författare som mest verkar vilja framhäva hur duktiga de är på att få ihop en historia. En berättelse om en berättelse om en berättelse det störde mig t ex i Paul Austers Osynlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!