söndag 31 oktober 2010

PS Jag älskar dig!

Holly står, 30 år gammal, alldeles förlamad av sorg efter att hennes man, bästa vän och själsfrände dött av en hjärntumör. Hennes liv skulle vara hon och Gerry tillsammans i det lilla huset utanför Dublin. Nu har hennes värld rasat och räddningen i vägen tillbaka blir listan. Gerry har lämnat henne ett tjockt kuvert med ett meddelande att öppnas vid varje månadsskifte. Det första sorgeåret går och vi får följa med Holly i upp och nedgång och hon följer Gerrys råd till punkt och pricka. Varje liten lapp avslutas med PS. Jag älskar dig och detta är en lättläst och underhållande bok om kärlek, sorg och hur livet faktiskt fortsätter ett steg i taget...
Cecelia Ahern har skrivit en tjejroman som jag vill likna vid en Alladin chokladask. Den är härligt smaskig när man äter den, där finns både ljusa och roliga praliner och mörka och dystra. Man slukar den på en eftermiddag men efteråt känner man sig lite däst. Jag kan höra författarens röst och den hade nog tjänat på att läsas på engelska - en del ordvitsar osv kan jag ana i översättningen men jag kan tänka mig att en del kvicka ordbyten likasom försvann på vägen. Jag kan förstå att boken har blivit film, den är säkert ett säkert kort en regnig höstsöndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!