onsdag 14 juli 2010

Tematrio - Vive la France

Dags för ny tematrio och passande nog just idag så kommer tips om franska författare.

Först ut är barndomens äventyrsberättare no 1: Jules Verne. I skolbiblioteket fanns många av hans böcker och jag läste dem alla, Jorden Runt på 80 dagar och En Världsomsegling under Havet är de titlar som jag så här 35 år senare minst bäst, kanske för att jag i tonåren köpte dem på en auktion och läste dem igen. Undra om de håller för en omläsning i vuxen ålder? Det som lockade mig var resandet och upptäckandet och jag minns att jag tyckte romanfigurerna var så modiga.

Av nobelprisvinnaren Jean-Marie Gustave le Clézio har jag ännu bara läst Skattsökaren som fortsätter det äventyrliga temat i tipsen. Skattsökaren är inspirerad av le Clézios farfars öde och berättelsen börjar på Mauritius på 1890-talet. Alexis får efter en våldsam orkan en skattkarta i sin hand... Han finner så småningom sin paradisö men inte ens där är livet alltigenom enkelt att leva.

Sista tipset är en riktigt populär författare som nått många läsare över hela Europa. Anna Gavalda har bl a skrivit Tillsammans är man minde ensam och Lyckan är en sällsam fågel. Hon skriver romaner som på något sätt börjar med relationer och i persongalleriet och i handlingen finns det mycket man kan känna igen från sitt eget liv eller vänner och bekantas liv. Härliga och lättlästa romaner perfekta för stranden eller hängmattan.

Fler tematrior finns att läsa hos Lyrans Noblesser.

Här kommer Henrik Langes version av Jules Verne hämtad ur 80 romaner för dig som har bråttom...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!