torsdag 15 juli 2010

det stora i det lilla

På snurran i min lilla biblioteksfilial stod en novellsamling. Jag läser sällan noveller och hade därför helt missat Alice Munro. Hon är en kandensisk novellist som då och då nämns i samband med nobelpriset. Jag är mycket glad över att jag tog Nära hem i flykten - läsningen har gått ganska långsamt för varje novell handlar om det stora i det lilla eller kanske det lilla i det stora? Berättelser som vindlar sig fram i det som jag förstår är Munros barndoms och ungdomstrakter är läsning som kräver lite eftertanke och dessutom är de del av en annan miljö och tid än min egen. Mycket läsvärd! Ellen Mattson har skrivit en fyllig recension i SvD så jag länkar till den och ser fram emot att läsa För mycket lycka som är hennes senaste samling på svenska. Perfect for a rainy day!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!